Oreka TX Menorkan

Le agradezco infinito a Antxon Castresana Concert Photographer por volver a ponerme en la pista de esta maravilla. Tuve la fortuna de visitar en agosto de 2020 el proyecto Fundació Líthica, pedreres de s’Hostal y asistí a un espectáculo de flamenco moderno de Patricia Guerrero, en el marco del Festival Pedra Viva . Vi que anunciaban el espectáculo “HARRIA HERRIA” con música de txalaparta de Oreka TX y danza vertical de Dimegaz. No pude verlo porque ya estaba de vuelta, pero me habría gustado tanto por el espectáculo como por el escenario: esa cantera, esas piedras verticales, abiertas al cielo de Menorca…
EITB lo grabó y, aunque he intentado “pillarlo” cuando lo retransmitieran, no lo había visto. Hoy he encontrado el vídeo de lo que sucedió aquella noche mágica del verano en Menorca. Os lo comparto por un disfrutar.

 


HARRIA HERRIA

19 d’agost 2020 a les 20 h 

Producció: Txalap.ART ekoizpenak i Compañía Dimegaz
Direcció Oreka TX: Harkaitz Martinez de San Vicente
Música: Oreka Tx 
Harkaitz Mtez. de San Vicente: Txalaparta de fusta, pedra, bidó i bambú 
Mikel Ugarte: Txalaparta de fusta, pedra, bidó i bambú
Mixel Ducau: Alboka, clarinet de fusta i saxo soprano
Juanjo Otxandorena: Bouzuki. 
Iñigo Egia: Percusió
Dansa: Dimegaz 
Maitane Sarralde / Janire Etxabe  / Irune Uriarte / Naia Negredo
Coreografia: creación colectiva
Vestuari: Betitxe Saitua
Disseny: Lorea Larrinoa 
Imatge: Aitor González
Enginyer de so: Mikel F. Krutzaga
Disseny il·luminació: Carlos Solano
Direcció de producció: Igor Otxoa
Producció i administració: Julen Iñarra, Julen Nazabal.
 
Estrena mundial de l’espectacle Harria Herria el qual fusiona la música de la banda Oreka TX i la dansa vertical de la Companyia Dimegaz. En llengua basca HARRIA significa pedra, i HERRIA, poble. A Harria Herria els txalapartaris d’Oreka TX fan dansar les pedres i d’aquesta vibració sorgeix el so. Al seu torn, aquesta música que neix de les pedres farà també dansar a les ballarines de Dimegaz sobre la verticalitat de les parets de Lithica.
 
OREKA significa equilibri en basc. Equilibri entre tradició i contemporaneïtat, potència i delicadesa, cultura basca i cultures del món, diversió i professionalitat. TX al·ludeix a la TXalaparta, aquest instrument ancestral tan lligat a la cultura basca. A això se li suma l’estètica i espectacularitat de la dansa vertical escenificada en una pedrera, un espai destruït per la intervenció humana. La bellesa de la dansa contrasta amb el bast aspecte de la pedrera. Dones que ballen, dones que escalen, fins i tot dones que aixequen pedres, com si alcessin un país. Harria és la pedra, Herria el país.
 
Estreno mundial del espectáculo que fusiona la música de la banda Oreka TX y la danza vertical de la Compañía Dimegaz. En lengua vasca HARRIA significa piedra, y HERRIA, pueblo. En Harria Herria los txalapartaris de Oreka TX hacen danzar las piedras y de dicha vibración surge el sonido. A su vez, esta música que nace de las piedras hará danzar a las bailarinas de Dimegaz sobre las paredes de Líthica. 
 
OREKA significa equilibrio en euskera. Equilibrio entre tradición y contemporaneidad, potencia y delicadeza, cultura vasca y culturas del mundo, diversión y profesionalidad.
TX alude a la TXalaparta, este ancestral instrumento, tan ligado a la cultura vasca y que precisa de dos para ser tocado. A ello se le suma la estética y espectacularidad de la danza vertical escenificada en una cantera, un espacio destruido por la intervención humana. La belleza de la danza contrasta con el basto aspecto de la cantera. Mujeres que bailan, mujeres que escalan, incluso mujeres que levantan piedras, como si alzaran un país. Harria es la piedra, Herria el país

 

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.